Anderhalve week ijspret

Inmiddels is de dooi echt ingetreden, staan de gemalen weer aan en verdwijnt het ijs razendsnel. Toch heb ik net als vele anderen van het ijs genoten. Een Elfstedentocht kwam er helaas net niet, maar er was wel heel veel mooi natuurijs te vinden. In het begin alleen nog op ondergelopen land, maar later in de week kon bijna overal geschaatst worden. Daar heb ik lekker van geprofiteerd door twee toertochten te rijden en een rondje langs Bartlehiem en Oudkerk. Voor de volgende natuurijsperiode blijft er nog wel een doel over: op schaatsen een Friese stad bereiken.

Kleine Wielen toertocht
Woensdag 8 februari stond de Kleine Wielen tocht op het programma. Vorig jaar had ik hier ook al gereden en het is een mooi rondje. De oostenwind was net als de vorige keer krachtig, wat het 3 kilometer buffelen maakte om daarna weer 3 kilometer te genieten. Ik was er op tijd bij, ’s middags stonden de eerste colleges van het nieuwe blok namelijk op het programma. Het was toen nog rustig, dus helaas weinig mensen waarbij ik uit de wind kon zitten. Uiteindelijk stond er wel weer mooi 24 km op de teller en had ik er weer een mooie medaille bij.

Rondje Bartlehiem
Tot dusver heb ik vaak vrij korte rondjes gereden, maar met het schitterende ijs dat in het noorden lag werd het toch eens tijd voor een wat grotere ronde. Een rondje vanaf de Bonkevaart naar Bartlehiem en dan weer terug via Oudkerk is zo’n 20 kilometer, een afstand die ik vaker rij. Op die manier kan ik meteen het laatste stuk van de Elfstedenroute meepakken. Ik was vrijdag gelukkig redelijk op tijd klaar met de colleges, de zon scheen, ideaal om deze ronde eens te rijden. In Bartlehiem was het een drukte van belang met allerlei schaatsers. Daarna stond de wind fel tegen richting Oudkerk, maar gelukkig kon ik met wat andere schaatsers het kopwerk verdelen. Daarna was het heerlijk voor de wind terug naar Leeuwarden. Zelden zo lekker geschaatst als vandaag, ik heb echt heel erg genoten van deze tocht.

Oude Venen toertocht
De keuze aan toertochten voor zaterdag 11 februari was groot. Eerst dacht ik erover de Zwolse grachtentocht te rijden, maar daar was onder mijn vrienden weinig animo voor, dus toch maar voor een tocht in Friesland gekozen. Van de familie wilden er wel een paar mee en uiteindelijk hebben we voor de Oude Venen tocht gekozen. Door het mooie natuurgebied de Oude Venen was een ronde van 20 kilometer gemaakt. We hebben lekker gereden met elkaar en zodoende weer een mooie medaille verdient.

Geef een reactie

