Verkeerskunde wordt mobiliteit

Op 1 september 2010 ben ik met de opleiding verkeerskunde begonnen in Zwolle. Een beslissing waar ik goed over had nagedacht, want ik wilde niet weer de fout in gaan, nadat het met sociologie niet gelukt was.

Sinds 1 september 2011 ben ik student mobiliteit. Rijkelijk laat om hier nu pas over te bloggen zou je denken, maar mijn hogeschool is er ook nog maar een paar weken achter. De brief met de naamswijziging lag pas vorig weekeinde bij mij op de deurmat.

Waarom deze naamswijziging? Laat ik maar eens beginnen met de officiële reden: “Met deze naam hopen wij meer recht te doen aan de inhoud en de herkenbaarheid richting het beroepenveld en we hopen meer studenten te interesseren voor onze opleiding”.

Ik vind dit een rare gang van zaken. Van hogerhand wordt besloten dat een andere naam meer studenten zal aantrekken, zonder dat die studenten zelf iets is gevraagd. Wij zijn wel op de naam verkeerskunde afgekomen, maar zouden we dat ook bij mobiliteit gedaan hebben? Eén simpele enquête en je weet het.

Daarnaast zijn er nog een aantal andere reden waarom de naamswijziging vreemd is. Hét vakblad voor mijn richting heet verkeerskunde. Er wordt sinds vorig jaar jaarlijks een verkeerskundecongres georganiseerd. Het lijkt mij dan ook niet dat de naam verkeerskunde op een dood spoor zit.

2 Reacties op “Verkeerskunde wordt mobiliteit

  1. Bij mobiliteit denk ik eerder aan looprekjes…
    Succes met je studie.

  2. Pingback: Hoe word ik zo slim mogelijk in een jaar? | Jelmers weblog

Geef een reactie

