Hoe belangrijk is goede grammatica?

Gisteren mistte de eerste zin van mijn nieuwe blog een woord. Ik had er zelf overheen gelezen, maar Martin niet. Ik lees mijn berichten meestal nog wel een keer door als ze klaar zijn, voordat ik ze publiceer, maar blijkbaar zie ik wel eens iets over het hoofd.

Toevallig verscheen vandaag op The Daily Post een blog over de vraag hoe belangrijk goede grammatica is. Daar worden twee kampen onderscheiden. De pragmatici die het goed vinden zolang maar duidelijk is wat de schrijver bedoeld en de ‘sticklers’ (strengen) die zich niet alleen storen aan elke fout, maar hem ook verbeteren.

Ik hoor zelf bij de pragmatici en ben het ook wel eens met Stephen Fry: het hangt van de gelegenheid af welk taalgebruik je kiest. Voor een schoolopdracht of sollicitatie schrijf je zeer correct. In een mail voor vrienden is het minder belangrijk. Net zoals je voor een sollicitatie een pak aantrekt en met vrienden kiest voor vrijetijdskleding. Taal is goed als het bij de gelegenheid past.

Nu maar hopen dat ik ditmaal niet over een foutje heen lees 🙂

Geef een reactie

