Voorspel gedrag met het spijtmodel

Vorig jaar bij sociologie hebben we het gehad over de manier waarop mensen keuzes maken. Gedoceerd werd dat mensen streven naar een maximale hoeveelheid nut. Als ik nog één kroket extra neem, vergroot dat dan mijn nut? Ja? Dan doe ik dat. Maar nu blijkt er een nieuw model in omloop te zijn, dat menselijk gedrag nog beter kan voorspellen: het spijtmodel.

Mogelijke spijt achteraf bepaalt de keuzes die mensen maken. Op basis van die aanname ontwikkelde Caspar Chorus, technisch-bestuurskundige van de TU Delft, een econometrisch model dat keuzegedrag voorspelt. Dit spijtmodel blijkt regelmatig betrouwbaarder dan het gebruikelijke nutsmodel, ook in de verkeerskunde. Chorus ontwikkelde zijn spijtmodel een jaar geleden, mede dankzij steun van Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Inmiddels heeft het naam gemaakt.

Het model van Chorus gaat ervan uit dat mensen bij het nemen van beslissingen het gevoel van spijt achteraf proberen te minimaliseren. Zijn model blijkt regelmatig betrouwbaarder dan het nutsmodel. Het nutsmodel gaat ervan uit dat mensen keuzes maken op grond van de afweging: wat levert het meeste nut op? Chorus: ‘Mensen kiezen heel vaak de middenopties, het compromis. Dat doen ze vaker dan de keuze voor opties met extreme kenmerken. Dat komt in dit spijtmodel heel goed naar voren.’

Ook voor verkeersonderwerpen bewijst het zijn waarde. Het model is in Australië gebruikt om in kaart te brengen voor welk type duurzame auto consumenten de voorkeur hebben. Chorus heeft het model zelf gebruikt om mobiliteitsgedrag te voorspellen zoals routekeuze en keuze tussen auto en openbaar vervoer.

Bron: verkeerskunde.nl

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s