Twijfel over het aantal verkeersdoden

Gister maakte het CBS het aantal verkeersdoden van 2010 bekend. Uit hun onderzoek blijkt dat er vorig jaar 640 verkeersdoden waren te betreuren. Dit is een daling van 11% ten opzichte van 2009. Het CBS is als volgt op dit aantal gekomen:

Voor de vaststelling van het aantal dodelijke verkeersslachtoffers in Nederland analyseert het CBS de gegevens uit drie bronnen: gegevens van door een arts ingevulde doodsoorzaakformulieren en de dossiers van arrondissementsparketten over niet-natuurlijke doodsoorzaken daarbij aangevuld met de ongevalsrapporten die door de politie zijn opgemaakt. Door de koppeling en vergelijking van deze bronnen stelt het CBS het overzicht van het aantal verkeersdoden samen.
Het overgrote deel van het aantal verkeersslachtoffers wordt bepaald op basis van doodsoorzakenformulieren opgemaakt door artsen en de dossiers van arrondissementsparketten. Aan de aanvullende politiecijfers zijn door het CBS in 2010 zes verkeersdoden ontleend; dit is 0,9 % van het totale aantal. Dit aantal varieerde in de periode 2003-2009 tussen 17 doden (2003) en 3 doden (2008).

Maar de S.W.O.V. en Veilig Verkeer Nederland (VVN )hebben twijfels of het aantal doden wel juist is. Het aantal ernstige verkeersgewonden neemt toe, wat erop duidt dat het verkeer onveiliger is geworden. Het dalende dodental wijst juist op het omgekeerde.

De S.W.O.V. en VVN twijfelen aan de cijfers over het aantal verkeersdoden. De organisaties zeggen dat er aanwijzingen zijn dat de politie ongevallen minder nauwkeurig registreert dan voorheen. De S.W.O.V. vindt dat de cijfers geanalyseerd moeten worden en pleit voor een betere registratie van verkeersongevallen door de politie. VVN sluit zich daarbij aan.

Dat de agenten hun administratie minder goed bijhouden, kan kloppen. Minister Opstelten zet erop in om het papierwerk van de politie in deze kabinetsperiode met een kwart te verminderen. Dat betekent dat er minder tijd en ruimte is voor een agent om een grondig rapport van een verkeersongeluk op te stellen. Jammer voor de verkeerskundigen.

Een mogelijke verklaring die in mij opkwam bij het horen van dit bericht is dat de daling is verkeersdoden komt doordat auto’s tegenwoordig steeds veiliger zijn. Als je nu een ongeluk krijgt, is de kans een stuk groter dat je het overleeft dan 40 jaar geleden. Er gebeuren niet minder ongelukken en daardoor loopt het aantal verkeersgewonden wel op.

Bronnen:
beurs.nl
nos.nl
Infrasite

Advertenties

Een Reactie op “Twijfel over het aantal verkeersdoden

  1. Het zou vreemd zijn dat juist ongevallen met doden relatief minder goed geregistreerd worden dan ongevallen met zwaargewonden. In het algemeen kun je zelfs zeggen dat hoe ernstiger de ongevallen zijn, des te hoger de registratiegraad is. Van dodelijke ongevallen wordt nagenoeg 100% geregistreerd, van UMS heel weinig (bij alleen blikschade komt de politie niet eens meer kijken).

    Ik vind je laatste verklaring wel een goeie: door airbags etc blijven de slachtoffers die voorheen het ongeluk niet overleefden nu wel in leven…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s