Nieuwe test met coöperative driving

Op de ‘A270 Test Site’ werden vorig jaar 48 voertuigen aan elkaar gekoppeld met een voertuig-voertuig communicatie en een snelheidsadvies systeem. Deze serie voertuigen was in staat om de schokgolf beter uit te dempen dan een rij van niet-geïnstrumenteerde voertuigen. Daarmee kunnen spookfiles worden verminderd.

Nieuwe experimenten

Ook dit jaar worden experimenten uitgevoerd. Dat gebeurt in het kader van het SPITS project (www.spits-project.com). Doel: laten zien dat met behulp van technologie de wegcapaciteit beter kan worden benut en zo de files te verminderen. Daarbij wordt gebruikgemaakt van een nieuw systeem waarbij ‘Road Side Units’ (communicatie systemen aanwezig in de infrastructuur die van alle auto’s hun positie, snelheid en acceleratie detecteren) samenwerken met automatische of adviserende systemen in een voertuig.

Weer een nieuwe ontwikkeling die het besturen van auto’s door software verder brengt. Mensen zijn geen perfecte bestuurder, maar software ook nog niet. Voordat software het besturen van auto’s overneemt moet er nog veel gebeuren. Fouten zijn hierbij absoluut niet toegestaan. Dus tot die tijd blijven we experimenteren en als dat de files vermindert dan lijkt me dat een goede zaak.

Bron: verkeerskunde.nl.

Advertenties

Een Reactie op “Nieuwe test met coöperative driving

  1. Pingback: Doorstroming van auto’s | Jelmers weblog

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s