Nieuw spoorplan

De NS is tot 2015 verzekert van het monopolie op het hoofdrailnet in Nederland. Hoe het daarna zal gaan met het spoorvervoer in Nederland is nog onduidelijk. Minister Schultz van Haegen neemt binnenkort een besluit of het hoofdrailnet wordt aanbesteed.

De Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia) hebben de minister afgelopen week het nieuwe spoorplan aangeboden. Het idee achter dit plan is om het hoofdrailnet op te delen in een HSL, intercity en stoptrein deel. Het intercitynet wordt in drie delen gesplitst en het stoptreinnet in zeven delen. Hierdoor wordt het spoornet vereenvoudigd en zal de betrouwbaarheid en punctualiteit van het treinvervoer toenemen.

Een interessante ontwikkeling dat de NS het nu op moet nemen tegen vervoerders die ze zelf in het zadel hebben geholpen. Deze vervoerders rijden nu al, met succes, stoptreinen waar de NS geen brood in zag. Ik ben met hen eens dat het beter kan op het spoor en door een aanbesteding krijgen zij mogelijk de kans. Maar voorlopig blijft het afwachten wat de minister beslist.

Bron afbeelding: twistyfoldy.

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s