Wat is een vriend?

Wat betekent het woord vriend voor jou? Die vraag stelde de Daily Post. Een leuke vraag, zeker omdat sociale netwerken als Facebook en Hyves iedereen met wie je verbonden bent vrienden noemt. Maar zijn dat wel allemaal vrienden?

Het antwoord voor mij op die vraag is nee. Het zijn mensen die ik ken en dankzij deze netwerken kan ik makkelijk met ze in contact komen. Ik doe of heb dingen met hen gedaan: het zijn klasgenoten van de middelbare school, studenten van vorig en dit jaar en een beetje familie.

Echte vrienden hebben mensen weinig, heb ik vorig jaar bij sociologie geleerd. Voor mij gaat dat ook op, maar gelukkig heb ik ze wel. Vrienden zijn mensen die heel veel van mij weten en ik weet ook veel van hen. Vrienden staan altijd voor elkaar klaar, in goede en slechte tijden.

Daarnaast speelt nog een ander probleem. In je offline leven heb je verschillende vriendengroepen. De mensen waarmee je studeert, vrienden van je sportteam, familie en collega’s van je bijbaantje. Normaal zijn dit gescheiden groepen, maar online komen ze allemaal samen. Dat geeft soms problemen en daarover gaat deze presentatie: ruim 200 slides, maar zeer de moeite waard!

Een Reactie op “Wat is een vriend?

  1. Leuke presentatie, geeft goede inzichten!

Geef een reactie

