Hoe komen NS en ProRail de winter door?

De astrologische winter is nog geen 13 dagen aan de gang, maar toch lijken de NS en ProRail nu al op hun achterste benen te lopen. De afgelopen twee weken werd volgens een beperkte dienstregeling gereden. Vanaf vandaag is de normale dienstregeling weer in werking, maar wel met kortere treinen dan normaal, omdat veel materieel kapot is gegaan.

Ik stapte vandaag ook in de trein. De heenreis verliep zonder problemen, behalve dan dat de conducteur niet op de hoogte was dat het zoutkaartje opnieuw ingevoerd is. Terug ging het minder voorspoedig. De trein vertrok al met 10 minuten vertraging uit Zwolle en veranderde na Heerenveen in een stoptrein, omdat de stoptrein voor mijn intercity kapot was gegaan.

Hoe komt het toch dat het spoor zo in de problemen komt tijdens de winter? Voor een deel komt dat door de beperkte winter infrastructuur in Nederland. Strenge winters zijn redelijk zeldzaam, waardoor het niet de moeite loont om heel veel geld te investeren in een 100% vorst- en sneeuwbestendig spoor. Arriva toont deze winter aan dat het ook nu mogelijk is om goed te presteren. Het is de hoogste tijd voor de NS om zich niet langer alleenheerser te voelen op het spoor en goed te kijken naar hun concurrenten hoe het wel kan in de winter. Daar wordt uiteindelijk iedereen beter van.

De weergoden lijken het spoor de komende tijd gunstig gezind, maar ik vrees dat er bij een terugkeer van de winter toch weer problemen zullen ontstaan.

Advertenties

4 Reacties op “Hoe komen NS en ProRail de winter door?

  1. Yo Jelmer, Ik lees je twitter de link hiernaar. Leuke blog!
    Ik las “Daar wordt uiteindelijk iedereen beter van.”, maar alleen
    niet de NS want die betaalt meer aan het spoor zonder dat ze zoveel
    terug krijgen. Mensen kunnen namelijk vaak niet alternatief kiezen
    buiten NS weet je 😉 Groeten, Marcus Klaas

    • Ha Marcus. Wat mij betreft is de NS een dienstverlenend bedrijf: ze moet ervoor zorgen dat haar reizigers zo goed mogelijk van A naar B verplaatst worden. Uiteraard moet daarbij genoeg geld verdiend worden om de kosten te betalen, maar winst hoeven ze wat mij betreft niet te maken.

  2. Lees ik nu goed dat een dienstverlenend bedrijf geen winst mag maken? dan zijn er veel bedrijven die de plank mis slaan dan 🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s