Vakantie

Voor mij zit de vakantie er na vandaag weer op. Morgen word ik weer in Zwolle verwacht om verder te gaan met studeren. De afgelopen twee weken vrij waren toch weer fijn; vooral dankzij het vele natuurijs in Friesland. Maar deze blog wordt geen opsomming van mijn afgelopen vakantie.

Waarom is vakantie zo fijn? Volgens mij is dat omdat vakantie anders is dan je dagelijkse routine. Die bestaat uit het op tijd opstaan, dan naar je werk of school toe, ’s avonds na een hapje eten met een hobby bezig, nog even tv kijken en dan naar bed. De dagen daarna voltrekken zich volgens hetzelfde stramien.

In de vakantie is dat helemaal anders. Je hebt geen enkele verplichting, anders dan degene die je zelf bent aangegaan. Dat zijn meestal leuke dingen: de natuur in, een museum bezoeken of een boek lezen. Elke dag kan anders zijn.

Toch is vakantie vieren niet zo gemakkelijk als je denkt: een structuur in je dag ontbreekt. Waarom zou je in de vakantie een wekker zetten? Zonder wekker lig je veel langer in bed, terwijl je ook iets leuks zou kunnen doen. Volgens mij hebben mensen behoefte aan structuur. Het zorgt ervoor dat je dingen doet. Op een werkdag ben je veel productiever dan op een vakantiedag. Zorg dat je in je vakantie dingen waar je normaal geen tijd voor hebt, nu wel doet.

Dus laat je in je vakantie niet helemaal gaan door urenlang in bed te blijven liggen, maar hou dan ook een zekere structuur aan. Dan kan je veel meer doen en heb je uiteindelijk ook een leukere vakantie.

(Bron: afbeelding)

2 Reacties op “Vakantie

  1. The Real Joeri von Ende

    huh, dat ben ik helemaal niet. volgens mij heeft iemand anders mijn naam gebruikt

Geef een reactie

