Dagje Amsterdam

Afgelopen weekend was voorlopig het laatste weekend waarin ik kon genieten van mijn weekend-ov. Ik besloot om er goed gebruik van te maken en een dag naar Amsterdam te gaan. Zondag konden jullie al een foto zien van de olifantjes die nu overal in Amsterdam, maar vertel ik wat meer over die dag.

Ik zat om 8.00 al in de trein om op tijd in Amsterdam te zijn voor een mis in de Ons’ Lieve Heer op Solder kerk. Deze missen vinden maar één keer per maand en alleen in de winter plaats, dus dat kwam goed uit. Helaas zat er in Leeuwarden een lastige passagier in de trein, die door de politie uit de trein moest worden gehaald. Met ruim 20 minuten vertraging vertrokken we alsnog naar Amsterdam, waar ik uiteindelijk met ruim een half uur vertraging aankwam. De mis was ondertussen al begonnen, dus ik moest mijn programma omgooien.

Ik besloot om eerst naar Foam te gaan. In dit fotografiemuseum vinden wisselende tentoonstellingen plaats. Als eerste bekeek ik een overzicht van de foto’s van Charlotte Dumas. Zij maakt prachtige portretten van dieren. Erg toepasselijk om dit op dierendag te bekijken. Daarna bekeek ik de tentoonstelling PRUNE – abstracting reality. Leuk om te bekijken, maar ik heb meer met realistische foto’s.  Ik eindigde bij de serie die Leonie Purchas maakte over het opruimen van haar moeders huis. Haar moeder heeft last van depressies en is niet in staat om het normale huishouden te doen. Hun huis is een puinhoop geworden en Leonie besluit haar moeder te helpen, op één voorwaarde: zij mag foto’s van het hele proces maken. Een erg bijzondere serie waarin ook de intiemste momenten zijn vastgelegd.

Altaar Ons' Lieve Heer op SolderNa op de Dam brood te hebben gegeten, ben ik alsnog naar Ons’ Lieve Heer op Solder gegaan. De mis was dan wel voorbij, maar het museum was nu wel open. Ons’ Lieve Heer op Solder is een schuilkerk uit de 17e eeuw. De protestantse regering had openlijk katholicisme verboden, waardoor katholieken gedwongen waren om van dit soort kerkjes gebruik te maken. Ik vond het erg bijzonder om alles wat ik kende uit de grote Romeinse katholieke kerken nu in het klein in Nederland te zien. Op de foto is het altaar te zien.

Na de Ons’ Lieve Heer op Solder bezocht te hebben, was ik eigenlijk wel door mijn programma heen, maar ik had nog geen zin om alweer naar huis te gaan. Via twitter kreeg ik de tip om naar de Hortus te gaan. Het ene moment sta je nog midden in Amsterdam, het volgende sta je in de groene rust van een prachtige tuin. Hier heb ik heerlijk een uurtje rond gelopen.

Daarna nam ik de tram naar CS om weer naar huis te gaan. Ik zat al in de trein toen ik een tweet van @jobjan zag, die vroeg of ik nog zin had om een biertje met hem te drinken. Ik kon nog net de trein uit, waarna we gezellig een paar biertjes hebben gedronken in de Jordaan. Toen was het echt tijd om naar huis te gaan. De terugreis verliep gelukkig zonder problemen, waardoor ik om 22:15 weer thuis zat na een prachtige dag in Amsterdam.

Geef een reactie

